Το σχόλιο της Δευτέρας – Η στείρα κριτική και οι νότες του πενταγράμμου της ζωής μας
Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς
Πτυχιούχος Οικον. Παν/μίου Πειραιά
Λογιστής – φοροτεχνικός
Πρόλογος
Για τους «νταήδες» του πληκτρολογίου και τους τιμητές του
διαδικτύου γενικότερα, έχω αναφερθεί κι άλλες φορές στο παρελθόν. Ξέρω πως, το
να επαναλαμβάνεσαι καταντά κάποιες φορές κουραστικό, ωστόσο νιώθω την ανάγκη να
τοποθετηθώ και πάλι για το θέμα αυτό διότι διαπιστώνω πως όσο περνά ο καιρός
αυτό γιγαντώνεται.
Με μεγάλη μου λύπη βλέπω πως το νοσηρό φαινόμενο της αβασάνιστης κριτικής, των
επιθέσεων και του παραληρήματος μέσω αναρτήσεων εναντίον άλλων
συναδέλφων εξακολουθεί με αμείωτους ρυθμούς. Ακόμη ακόμη
και στο σχολιασμό ειδήσεων με την πρώτη ευκαιρία αρχίζουν οι διαξιφισμοί, οι
προσωπικοί χαρακτηρισμοί και οι επιθέσεις. Στη διαδικτυακή ζούγκλα,
τέτοιες συμπεριφορές δυστυχώς όχι μόνο είναι ανεκτές (ευτυχώς υπάρχουν
εξαιρέσεις και νηφάλιες φωνές), αλλά πολλοί είναι κι αυτοί που επικροτούν όσους
δημαγωγούν συκοφαντώντας άλλους συναδέλφους. Η όλη αυτή κατάσταση γίνεται θα
έλεγα κωμικοτραγική αν αναλογιστεί κανείς ότι πολλοί από τους επικριτές
επιθυμούν την ενότητα του κλάδου ή μάλλον έτσι διατείνονται. Μα, πώς είναι
δυνατό να θες γίνεις μια γροθιά με άλλους συναδέλφους όταν πολλούς εξ αυτών τους
κρίνεις μονίμως λες και είχες προηγούμενα μαζί τους; Διακρίνω συχνά δημοσιεύσεις
με μένος, εμπάθεια, λοιδορία, κ.λπ.
Βέβαια, όπως λέγεται, η γνώμη των άλλων αφορά τους άλλους αν
εμείς δεν τους ρωτήσουμε, οπότε κάπως έτσι προχωράμε στη ζωή μας εμείς οι άνθρωποι. Επίσης, αυτό που λένε οι ειδικοί είναι πως όταν η γλώσσα κακολογεί το πρόσωπο αποκτά ρυτίδες, οπότε όπως
κι αν το πάρει κανείς, με την κακία καλό δε βλέπεις γενικότερα.
Παραθέτω και πάλι δύο παλιότερα κείμενα (σ.σ.
από σχόλια της Δευτέρας) όχι γιατί θέλω να νουθετήσω (δεν είχα ποτέ τέτοιες βλέψεις, ούτε είμαι ικανός για κάτι τέτοιο) αλλά ελπίζοντας πως θα βάλουμε όλοι στο «παιχνίδι» την αυτοκριτική ώστε να πάψουν αυτά τα φαινόμενα
που, εκτός των άλλων τορπιλίζουν θα έλεγα τη συσπείρωση του
κλάδου, και να μπει επιτέλους ψηλά ο πήχυς της ενότητας
και της κοινής προσπάθειας για τη διεκδίκηση των δίκαιων αιτημάτων μας.
-
«Καθημερινά το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
και τα Μ.Μ.Ε. γεμίζουν με επικριτικά άρθρα, θέσεις και σχόλια που
πλημμυρίζουν από εμπάθεια ή είναι απολύτως κακοπροαίρετα. Στις χαοτικές
ατραπούς του διαδικτύου κρίνονται όλοι και ξετυλίγεται ένα ατέρμονο και
συνάμα χυδαίο γαϊτανάκι δημοσιεύσεων. Κριτικάρουμε πρόσωπα που είτε
γνωρίζουμε ή που μας είναι παντελώς άγνωστα κι έχουμε ολοκληρωμένη άποψη για
όλα. Μάλιστα, η δική μας άποψη είναι αυτή που πάντοτε θεωρούμε πως είναι και
σωστή. Ξιφουλκούμε δημοσίως επικρίνοντας τον οποιοδήποτε για τις επιλογές
του, τις θέσεις του, τα γραφόμενά του, τα λάθη ή τα πάθη του. Για
οποιοδήποτε θέμα δεν εκφέρουμε απλά γνώμη, αλλά χωρίς δεύτερη σκέψη
διαβαίνουμε τη νοητή γραμμή και γινόμαστε επικριτικοί βγάζοντας προς τα έξω
ένα απύθμενο μένος προς τους συνανθρώπους μας. Ακόμη και στον μικρόκοσμό μας,
ναι σε μας τους λογιστές αναφέρομαι, βλέπω με λύπη μου πως δεν λείπει αυτό
το νοσηρό φαινόμενο της αβασάνιστης κριτικής των άλλων συναδέλφων, των
επιθέσεων και του παραληρήματος μέσω αναρτήσεων. Αυτό που με λυπεί επίσης
είναι ότι τέτοιες συμπεριφορές, δυστυχώς όχι μόνο είναι ανεκτές στη
διαδικτυακή ζούγκλα, αλλά πολλοί είναι κι αυτοί που επικροτούν όσους
δημαγωγούν συκοφαντώντας άλλους συναδέλφους.Μάθαμε να κρίνουμε τους πάντες εκτός φυσικά απ΄τον ίδιο μας τον εαυτό. Η
αυτοκριτική είναι επίπονη και γι΄αυτό επιλέγουμε το βατό δρόμο της δημόσιας
κριτικής των άλλων. Εντοπίζουμε τα λάθη των διπλανών, των συναδέλφων,
γνωστών μας ή αγνώστων, τις άτυχες στιγμές τους, τις δημόσιες τοποθετήσεις
τους και τότε λειτουργούμε ως σύγχρονοι κήνσορες. Στεκόμαστε στις απόψεις
τους με τις οποίες διαφωνούμε, ενίοτε τις απομονώνουμε κι εκεί ασκούμε
δριμεία κριτική χρησιμοποιώντας βαρείς χαρακτηρισμούς. Δε μένουμε όμως
σ΄αυτά, εξάγουμε και συμπεράσματα για ορισμένα θέματα ή γεγονότα δίχως να
έχουμε ούτε ένα απτό αποδεικτικό στοιχείο των ισχυρισμών μας
κονιορτοποιώντας κάθε προσπάθεια διαλόγου. Βαυκαλιζόμαστε όμως! Άλλο πράγμα
η οξεία κριτική κι άλλο οι προσωπικές επιθέσεις που διαβάλουν ανθρώπινες
υπολήψεις.Όπου κι αν στρέψω το βλέμμα μου, σε κάθε γωνιά του διαδικτυακού λαβυρίνθου
βλέπω να στήνονται διαδικτυακά λαϊκά δικαστήρια. Τα δάκτυλά μας ψυχρές
σφαίρες, το πληκτρολόγιο σιδερένιο όπλο, το απασφαλίζουμε και πυροβολούμε
αδιακρίτως με λέξεις, φράσεις και χαρακτηρισμούς αδιαφορώντας πλήρως για το
αν όσα γράφουμε θα πληγώσουν, θα σπιλώσουν ή θα πικράνουν τους άλλους.
Ικανοποιούμε στιγμιαία το «εγώ» μας, νιώθουμε –αν είναι δυνατόν– ευχαρίστηση
επειδή βγάλαμε «χολή» για κάποιον άλλον μόνο και μόνο επειδή τη δεδομένη
στιγμή δεν είναι του γούστου μας όσα λέει ή γράφει ή διότι η μουσική ή
στίχοι του δεν ηχούν καλά στα αυτιά μας ή ακόμα επειδή έχει περισσότερα κιλά
από μας. Αδιαφορούμε για τον αντίκτυπο που θα έχουν στο ψυχισμό των άλλων
και τις επιπτώσεις που ίσως επιφέρουν τα λόγια ή τα επικριτικά κείμενά μας
στους ανθρώπους που στρέφουμε τα φαρμακερά βέλη μας.Αναρωτηθήκαμε ποτέ πως είναι όταν γίνεσαι δέκτης τέτοιων συμπεριφορών;
Μπήκαμε ποτέ στη θέση αυτού τον οποίο με περισσή ευκολία κρίνουμε;
Σκεφτήκαμε ποτέ πως είναι να κρίνεσαι απ΄όλους ή να είσαι στο μάτι το
κυκλώνα και να βάλλεσαι πανταχόθεν; Αναλογιστήκαμε ποτέ ότι όλη αυτή η
αρνητική ενέργεια που διαχέεται στο διαδίκτυο και όχι μόνον εκεί ενδεχομένως
να επηρεάζει τη ζωή αυτών που εμείς κρίνουμε; Δεν είμαι οπαδός της φίμωσης,
όμως το να καταθέτεις την γνώμη σου και να εκφράζεσαι κόσμια, καλοπροαίρετα
και με ευγενικό τρόπο απέχει παρασάγγας από τις επιθέσεις που γίνονται στο
διαδίκτυο και τα πικρόχολα σχόλια που κάποιες φορές είναι και συκοφαντικά
εκτός των άλλων.Τελικά αποδεικνύεται ότι αντί να διορθώνουμε τα δικά μας λάθη κρίνουμε τα
λάθη ή τις συμπεριφορές των άλλων, γιατί προφανώς αυτό είναι πολύ πιο εύκολο
και ψυχικά ανέξοδο. Όμως η πραγματικά ανθρώπινη ή συναδελφική στάση δεν
είναι αυτή. Οι διαφωνίες είναι θεμιτές ωστόσο ο σεβασμός, η προσφορά και η
αγάπη προς τους άλλους είναι αυτά που δίνουν νόημα στο σύντομο πέρασμά μας
από τούτο τον κόσμο. Επιλέγουμε συχνά να αναλώνουμε τη ζωή μας σε ανούσιες
αντιπαραθέσεις χάνοντας ταυτόχρονα το αληθινό νόημά της. Ο χρόνος όμως δεν
γυρίζει πίσω και πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι αυτό που προέχει
είναι να προσπαθούμε να κάνουμε τους γύρω μας ευτυχισμένους, χαρούμενους, να
ζούμε αρμονικά και όχι να τους πικραίνουμε ωθώντας τους στη δυστυχία.Δεν γίνεται να μας αρέσουν όλοι ούτε να να αρέσουμε σε όλους (αν κατορθώσεις
τελικά να είσαι αρεστός σε όλους αυτό σημαίνει πως έχεις απεμπολήσει την
προσωπικότητά σου). Αυτό όμως δεν σημαίνει πως πρέπει να λιθοβολούμε τους
γύρω μας επειδή απλά δεν μας αρέσουν, να προσπαθούμε να τους μειώσουμε ή να
τους επικρίνουμε επειδή απλά διαφωνούμε! Ας κάνουμε την αυτοκριτική μας
πρώτα απ΄ όλα έτσι ώστε να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Να διορθώσουμε πρώτα
τα δικά μας λάθη κι ας αφήσουμε τα λάθη των διπλανών μας. Την επόμενη φορά
που θα ‘μαστε έτοιμοι να κρίνουμε κάποιον ή κάποιους ας το σκεφτούμε
καλύτερα…».
▬▬▬ ▬▬▬ ▬▬▬
-
«Οι ειδικοί λένε πως διαμορφώνουμε γνώμες για τους άλλους
ανάλογα με το πως διαμορφώνουμε γνώμη για τον ίδιο τον εαυτό μας. Ο άνθρωπος
αρέσκεται πολλές φορές στο να χαρακτηρίζει ή να κρίνει. Λένε, πως χαρακτηρίζει
τους άλλους με ιδιότητες που έχει ζήσει ο ίδιος, που αποτελούν δηλαδή δικό
του κομμάτι. Όταν λοιπόν ακούς ανθρώπους να σε χαρακτηρίζουν, να σε κρίνουν
ή να σε υποτιμούν, να είσαι σίγουρος πως όλα όσα λένε είναι κουβέντες που
έχει πει ο καθένας από αυτούς στον εαυτό του. Είναι οι σκέψεις που έχει
ζήσει πρώτα ο ίδιος για τον εαυτό του. Οποιοσδήποτε χαρακτηρισμός έρχεται
προς εσένα δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία μόνο ένδειξη για το τι σχέση έχει
αυτός που σε χαρακτηρίζει με τον εαυτό του. Για παράδειγμα, μειώνει εσένα
επειδή νιώθει μειονεκτικά μέσα του και προσπαθεί να νιώσει ο ίδιος δυνατός
με το να κατεβάσει και να υποτιμήσει εσένα. Σε υποτιμά για να νιώσει ο ίδιος
λιγότερο κατώτερος από σένα ή από τους άλλους. Μπορεί άραγε να αλλάξει ο
τρόπος που μιλά για σένα; Όχι είναι η απάντηση. Αυτά λέει η επιστήμη. Ο
κόσμος πάντα θα λέει και θα κρίνει και το κυριότερο χωρίς καν να γνωρίζει.
Βέβαια, σε προσωπικό επίπεδο πάντα αναζητούσα τους όμορφους ανθρώπους (Αναζητώντας
τους όμορφους ανθρώπους)».

Γ. Γαΐτης
Παρουσιάζω τα σημαντικότερα γεγονότα της εβδομάδας που μας
πέρασε ανά αντικείμενο
-
Φορολογικές διατάξεις του νέου νομοσχεδίου
✔
Χαρτόσημο στα επιχειρηματικά δάνεια – Ανατροπή με νέα διάταξη – Έως 31η.10.2022
τα τέλη χαρτοσήμου των δανείων από 1.1.2021 που εντάσσονται στη διάταξη
[Θεωρώ απαράδεκτη τη συγκεκριμένη
προτεινόμενη διάταξη διότι για μία ακόμη φορά, σε τούτο το κράτος δεν υπάρχει
ασφάλεια δικαίου. Ελπίζω να μην περάσει στο νομοσχέδιο.]
→
Γονικές παροχές: Το αφορολόγητο έως 800.000 ευρώ ισχύει ακόμη και με κατάθεση
μετρητών μέσα σε 3 ημέρες από την ανάληψη για δωρές μέχρι 9.9.2022 [
Καλύπτονται οι
περιπτώσεις αυτές που αναφέρονται στην προτεινόμενη διάταξη. Το ερώτημα που
παραμένει όμως είναι το εξής: Γιατί μέχρι και τώρα δεν έχει κοινοποιηθεί η
ερμηνευτική εγκύκλιος της αρχικής διάταξης; Αν είχε κοινοποιηθεί άμεσα δεν θα
υπήρχαν απορίες ]
→
Υποχρεωτική η ηλεκτρονική τιμολόγηση στις δημόσιες συμβάσεις ανεξαρτήτως αξίας
→
Προκαταβολή επιχορήγησης ζημιών και στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες
-
MyAADE, υπ. Οικονομικών και άλλα
■
Σημαντικά
✔
Ενεργοποίηση ΑΦΜ λόγω μη ολοκλήρωσης εκκαθάρισης καθώς και αναβίωσής της – Η νέα
διαδικασία [
Α.1125/2022 Καθορισμός διαδικασίας ενεργοποίησης στο Φορολογικό Μητρώο του Α.Φ.Μ.
των φορολογουμένων, νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, που έχουν προβεί στη
διακοπή των εργασιών τους στη Δ.Ο.Υ. χωρίς να έχουν ολοκληρώσει το στάδιο της
εκκαθάρισης, καθώς και της αναβίωσης της διαδικασίας της εκκαθάρισης σύμφωνα με
την παρ. 4 του άρθρου 28 του ν. 4919/2022 (Α’ 71) ]
■
Φ.Π.Α.
✔
Καταβολή ΦΠΑ στην περίπτωση παράδοσης ακινήτου σε αναστολή, το οποίο παραδίδεται
κατόπιν πλειστηριασμού – Εγκύκλιος ΑΑΔΕ [Ε.2071/2022
Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την υποχρέωση καταβολής Φ.Π.Α. στην περίπτωση
παράδοσης ακινήτου σε αναστολή της παρ 4α του άρθρου 6 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν.
2859/2000 – Α’ 248), το οποίο παραδίδεται κατόπιν πλειστηριασμού ]
■ Εξωδικαστικός
✔
Εξωδικαστικός μηχανισμός: Απλοποίηση δικαιολογητικών κατά τη διαδικασία αίτησης
■ Λοιπά
→
Ε.2072/2022
Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή του νομικού και κανονιστικού πλαισίου που διέπει
το καθεστώς λειτουργίας των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών [Μικροί
αποσταγματοποιοί: Εγκύκλιος με διευκρινίσεις για το καθεστώς λειτουργίας]
→
myBusinessSupport: Σε λειτουργία οι αιτήσεις για την ενίσχυση επιχειρήσεων λόγω
παγετού
→
ΑΑΔΕ – Φορολογικός Λογαριασμός: Διαθέσιμη η μηνιαία ενημέρωση Αυγούστου
-
Ασφαλιστικά και εργασιακά θέματα
■
Ζητήματα υπ. Εργασίας, κ.ά.
✔
Νέα στεγαστική πολιτική: 19 ερωτήσεις-απαντήσεις από το Υπ. Εργασίας
■
Ζητήματα ΕΦΚΑ, ΚΕΑΟ, κ.λπ
✔
Επίδομα μητρότητας: Ένταξη ασφαλισμένων γυναικών ειδικών κατηγοριών e-ΕΦΚΑ
και
420447/11-09-2022 Ένταξη στην ηλεκτρονική εφαρμογή χορήγησης επιδόματος
μητρότητας των ασφαλισμένων γυναικών των ειδικών κατηγοριών του e-ΕΦΚΑ
-
Αρθρογραφία και επισημάνσεις
→
Φόρος μερισμάτων προσωπικών εταιριών με διπλογραφικά βιβλία – Προσοχή
→ Τέλος
η ειδική εισφορά αλληλεγγύης για όλους ή όχι;
→
Απόδοση φόρου μερισμάτων – Οι ημερομηνίες υποβολής και καταβολής του φόρου
[του Κ. Κουλογιάννη]
→
Ενδοκοινοτικές εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών και ΤΒΕ παρεχόμενων υπηρεσιών προς
άλλα Κ-Μ – Επιλογή φορολόγησης στο κ-μ κατανάλωσης – Δήλωση (Δ212) [
του Φ. Τσιατούρα
]
-
Νομοθεσία, νομολογία και αποφάσεις Δ.Ε.Δ., Διεθνείς
εξελίξεις
→
ΔΕΔ – Ακύρωση προστίμου 250 ευρώ εκπρόθεσμης αρχικής ΦΜΥ με αμελητέο ποσό φόρου
προς απόδοση
→
ΔΕΔ 2636/2022
Δεκαετής παραγραφή χαρτοσήμου με συμπληρωματικά στοιχεία Ε 2147/2020, ΠΟΛ
1194/2017
→
ΔΕΔ 1321/2022
Διακίνηση εμπορευμάτων αγρότη χωρίς την ύπαρξη παραστατικών
-
Γι’ αυτούς που φεύγουν
Ο μεγάλος ηθοποιός Κώστας Καζάκος έφυγε από τη ζωή (εικόνα από την
ταινία «Κονσέρτο για πολυβόλα»). Μουσική από την ταινία του μεγάλου Κώστα
Καπνίση

Η σπουδαία ηθοποιός με διεθνή καριέρα Ειρήνη Παππά έφυγε από τη ζωή
(εικόνα από την μοναδική ερμηνεία της στην ταινία «Αλέξης Ζορμπάς»)

Δυστυχώς όμως έφυγε και η επίσης μεγάλη ηθοποιός Μάρθα
Καραγιάννη.

-
«Το να μάθεις να σκέφτεσαι, να κρίνεις, να είσαι
ακριβολόγος και να ζυγίζεις τις λέξεις σου, να ανταλλάσσεις ιδέες, να ακούς
τον άλλον σημαίνει ότι είσαι ικανός να κάνεις διάλογο. Είναι ο µόνος τρόπος
για να μετριάσεις τη βία που ορθώνεται γύρω µας».Ζακλίν ντε Ρομιγύ
-
Λοιπά και διάφορα (και όχι αδιάφορα)
■ Διάφορα
→
ΚΕΠΑ – Πιστοποίηση αναπηρίας: Από 16 Σεπτεμβρίου αποκλειστικά ηλεκτρονικά η
αίτηση
→
Πρώτη κατοικία ευάλωτων νοικοκυριών – Ενδιάμεσο πρόγραμμα Κρατικής στήριξης
→
On line σεμινάριο: Φορολογία κατοίκων εξωτερικού
-
Μουσική ανάσα
Επίκαιρο λόγω του πρόσφατου θανάτου της Ελισάβετ Β’, αλλά συνάμα και υπέροχο, από το soundtrack του πρώτου κύκλου της σειράς του Netflix «The Crown».
-
Θέματα του κλάδου μας
■ Ανακοινώσεις συλλόγων, φορέων
Επίλογος
Στο πεντάγραμμο της ζωής, οι μουσικές νότες είναι οι χαρές, οι λύπες, τα όμορφα, τα άσχημα, τα λάθη, τα σωστά, τα ταξίδια, οι φιλίες, οι έρωτες, η προσφορά. Αυτές οι νότες συνθέτουν τη μελωδία της ζωής μας. Κλείνοντας για λίγο τα βλέφαρα κάνω ένα γρήγορο σεργιάνι στα αυλάκια του μυαλού. Μια στιγμή που σωπαίνουν όλα γύρω μου, οι εκκωφαντικοί θόρυβοι της μεγαλούπολης χάνονται και το μόνο που ακούω είναι αυτή η μελωδία της ζωής μου. Μπορώ ακόμη να αλλάξω τις παρτιτούρες και να προσθέσω κι άλλες νότες που θα την κάνουν από δώ και πέρα ακόμη καλύτερη, που θα με κάνουν κι εμένα καλύτερο ως άνθρωπο, να ανέβω λίγο ακόμη ψηλότερα. Γιατί οφείλουμε να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, αυτή είναι η ουσία.
Καλή εβδομάδα σε όλες και όλους.



